راه‌اندازی گروه تبادل یک هزار و ششصد نفری کتاب

راه‌اندازی گروه تبادل یک هزار و ششصد نفری کتاب

وی ادامه داد: در حدود 380 میلیون تومان کتاب داشت که می‌گفت حاضرم کسی همه‌ی اینها را به مبلغ 50 میلیون تومان بردارد حداقل دیگر هزینه‌ی انبار ندهم، لذا این خاطره‌ی تلخ همواره در ذهنم بود و نام کتاب که می آمد برایم تداعی می‌شد.

مسئول گروه تبادل کتاب تبریز با اشاره به ضرورت ترویج کتابخوانی در بین عموم مردم، گفت: گروهی برای کتاب و به جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در تبریز راه اندازی کردم که بدون وابستگی به هیچ نهادی صرفا توسط علاقه مندان اداره می‌شود.

بهلولی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کتاب‌های نفیس در کتابخانه‌های شخصی خاک می‌خورند، تصمیم گرفتم این جمع را به سمت تبادل کتاب تشویق کنم.

وی ادامه داد: لذا با تشکیل گروه در شبکه‌های اجتماعی اولین تبادل در فروردین سال جدید با حضور 40 نفر از علاقه‌مندان به حوزه کتاب خوانی برگزار و دومین تبادل نیز روز گذشته با حضور اعضای گروه و خانواده‌هایشان در پارک خاقانی تبریز با حضور هفتاد نفر برپا گردید.

امانت گرفتن بیش از 200 جلد کتاب در دو مرحله تبادل

این فعال حوزه کتابخوانی متذکر شد: طی این دو جلسه تبادل حضوری بیش از 200 جلد کتاب بین اعضا رد و بدل شده است که طی یک لیست نام کتاب‌ها و اعضایی که به امانت برده‌اند ثبت می‌شود.

از حضور اساتید دانشگاهی تا خانم‌های خانه‌دار

وی با بیان اینکه حضور فیزیکی در یکی از مکان‌های عمومی برکات مختلفی داشته‌، تاکید کرد: نخست اینکه متوجه شدیم در جمع ما تعدادی از اساتید دانشگاهی و فرهیختگان فرهنگی هم حضور دارند که حضور این افراد در موارد نیاز به بحث، برسی و یا نقد کتاب نیز منتج می‌شود.

بهلولی ادامه داد: از سوی دیگر کاربری پارک‌ها نیز با چنین جمع‌هایی تغییر می‌کند و مردم می‌بینند که می‌توان در پارک بدون هزینه کتاب‌های جدید را بخوانند، در واقع یک فضای رغبتی برای مطالعه بین عموم مردم ایجاد می‌شود.

جریان‌سازی کتاب‌خوانی از بوستان‌های تبریز

وی با بیان اینکه هدف ما جریان سازی در حوزه کتاب است، ابراز داشت: این جریان سازی با حضور در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها میسر می‌شود و بدون هزینه می‌تواند مُبلغ کتاب و کتابخوانی باشد.

این فعال حوزه کتابخوانی در خصوص سازوکار گروه اذعان کرد: اعضا هر کدام تصویر جلد کتاب‌هایی که دارند را در گروه می‌گذارند و هر کسی به هر کتابی نیاز داشت در خواست امانت می‌دهد و هر دو هفته یک بار قرار تبادل همگانی گذاشته شده و تبادل انجام می‌شود.

شرط مهم تبادل کتاب؛ چاپ قانونی

بهلولی توضیح داد: همه‌ی علاقه مندان کتاب و کتابخوانی می‌توانند کتابی را که درخواست داده‌اند در روز تبادل به امانت بگیرند و تنها کتاب‌هایی که به صورت قانونی در کشور چاپ و منتشر شده‌اند در این تبادل ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه هدف غایی گروه ترویج کتابخوانی است، گفت: جهت هماهنگی‌ها و اطلاع مکان‌های تبادل، گروهی آغاز به فعالیت کرده که بدون هیچ گونه تبلیغ هم اکنون بیش از یک هزار و ششصد نفر عضو فعال دارد.

تشویق کودکان به کتابخوانی با هدیه‌های فرهنگی

این فعال حوزه کتابخوانی یادآور شد: یکی از دیگر اقدامات ابتکاری تقدیم هدیه از طرف مجموعه پروین تحریر به کودکان حاضر در این تبادل بود و به زودی یک روز تبادل ویژه‌ی کتاب کودک خواهیم داشت.

بهلولی متذکر شد: تنها کمکی که مسئولین می‌توانند داشته باشند این است که مسیر را برای ما هموار کنند زیرا برای گرفتن مجوز این برنامه با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

نقطه‌ی اشتراک به نام علاقه به کتاب

معصومه سلمانیان یکی از اعضای فعال این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آناج عنوان کرد: به واسطه‌ی علاقه‌ای که به کتابخوانی داشتم توسط یکی از دوستانم به گروه تبادل کتاب ملحق شدم.

وی ادامه داد: این اقدام خودجوش فرهنگی که هر دو هفته یک بار در یکی از پارک‌های شهر صورت می‌گیرد، از چند جهت قابل بررسی است، نخست اینکه حضور در مکان‌های عمومی یک رغبت همگانی برای مطالعه را بر می‌انگیرد.

این فعال حوزه فرهنگی تاکید کرد: از سوی دیگر بردن چنین جمع‌هایی به میان مردم منجر به آشنایی آنها با گروه‌های فعال کتابخوانی می شود که در نهایت بسیاری از علاقه مندان دیگر را به سمت خود جذب می کند.

سلمانیان خاطر نشان ساخت: در بین اعضای یک هزار و پانصد نفری نیز معرفی کتاب‌های مفید و نویسنده‌های چیره دست انجام می شود.

وی مهم‌ترین مزیت این جمع را دستیابی به نسخه‌های خطی و قدیمی دانسته و عنوان کرد: بسیاری از کتاب‌های قدیمی که دیگر چاپ نمی‌شودند و یا نسخه‌های خطی آنها در دست افراد وجود دارد از طریق این گروه مورد تبادل قرار می‌گیرد.

این فعال فرهنگی اظهار امیدواری کرد: توسعه‌ی این گروه می‌تواند منجر به راه‌اندازی جریانی عمیق و اثرگذار در حوزه فرهنگی به ویژه کتابخوانی باشد و خانواده‌های بیشتری را با خود متبط سازد.

لازم به ذکر است روز گذشته این جمع میزبان مهمانانی از کشور استرالیا بودند که تصادفا در پارک حضور داشتند و این حرکت از نظر آنها به قدری جذاب بوده که تا پایان قرار آنها را مجاب به حضور و هم صحبتی با اعضای این جمع فرهنگی کرده است. رویدادهایی از این دست خود بهترین معرف برای تبریزی است که به حق پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده و سرشار از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : یعقوب کامرانی
ت : یک شنبه 9 ارديبهشت 1397


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.